ACTIVITAT DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE
CONTINGUTS
Aproximació a l'evolució en el temps de la problemàtica dels residus i les solucions adoptades.
Valoració dels residus davant l'esgotament dels recursos, davant els sistemes d'eliminació que poden provocar problemes ambientals i davant el propi valor d'aquests materials.
Identificació dels components dels residus sòlids urbans, així com dels factors que determinen la seva composició.
Anàlisi de la quantitat de residus sòlids urbans que es produeixen.
Consideració dels principals sistemes de tractament dels residus: els seus avantatges i inconvenients.
Conèixer el procés de recollida selectiva com a pas previ al reciclatge, així com l'estalvi energètic i de recursos naturals que implica.
Interpretació de la realitat concreta de l'entorn, d'acord als coneixements adquirits i l'anàlisi realitzats de residus sòlids urbans.
Manipulació d'elements d'us comú i consum quotidià atenent a les seves característiques i propietats, mitjançant instruments senzills i tècniques elementals.
Actitud crítica davant el consum massiu de productes i la influència de la publicitat.
Valoració crítica dels distints sistemes de tractament i constatació dels seus avantatges i inconvenients.
Foment d'hàbits de comportament relacionats amb la separació domiciliària de residus que afavoreix l'assentament del reciclatge.
SESSIONS, ACTIVITATS I ESTRETÈGIES METODOLÒGIQUES
Es planteja desenvolupar la unitat didàctica en sis sessions que inclourien a banda de les sessions a l'aula, una sortida -visita guiada al centre de reciclatge de TIRME- i dues sessions dedicades a taller, en les que es construiria una lluminària amb material de reciclatge, posant en pràctica els coneixements adquirits a la pressent unitat didàctica i a les anteriors (estructures i electricitat). Aplicar en les dues darreres sessions, els continguts de tres unitats didàctiques alhora, justifica la durada i nombre de sessions; però més que res, permet a l'alumne aplicar coneixements diversos, aparentment desconxes, en un únic projecte. Fins i tot la naturalesa d'aquest darrer tema li permet relacionar-ho amb matèries d'altres assignatures i amb la seva experiència personal fora del centre.
A la primera sessió, es planteja a partir de la lectura d'un article de premsa, establir un curt debat al voltant de la problemàtica dels residus, la sostenibilitat, la contaminació, l'esgotament dels recursos... Això ens permetrà conèixer el grau de coneixements, conscienciació i implicació de l'alumnat al temps que captar la seva atenció i interès pel tema, mostrar la realitat i actualitat del problema i la proximitat en els actes i hàbits de la seva vida quotidiana. Es plantejarà analitzar els residus que es generen a l'aula i com es pot millorar la recollida per a facilitar el seu reciclatge.
Una vegada plantejat el tema i feta una mínima exposició teòrica, es formaran grups de treball per a la realització del projecte i per la prèvia exposició d'un subtema concret (es dividirà la feina per materials: plàstics, vidre, paper i cartró, llaunes). Cada grup durà a classe mostres del material i exposarà als companys la informació que respecta al reciclatge d'aquest, hagin pogut trobar (llibres, internet...). El treball en grup i la cooperació de cada grup en l'aprenentatge de la resta, implica a l'individu, genera dinàmiques de feina grupals, relacions d'interdependència i facilita la transferència de l'aprenentatge a la vida real.
A la segona sessió, es fa la visita al centre de reciclatge. L'alumne pot veure la magnitud del problema a escala local i entendre la importància d'intervenir activament en la mesura de les seves possibilitats. D'altra banda, els alumnes tenen l'oportunitat de completar la informació que hagin aconseguit prèviament, fer preguntes i resoldre dubtes per tal de preparar la seva exposició. Es justifica així el treball transversal i es treballarà la.
A la tercera sessió, els diferents grups exposen als altres, el que han aprés del material assignat: quines són les característiques del material, com es recicla, quin és el procés de tractament, quina és la seva utilitat posterior, quines aplicacions té i quins són els beneficis obtinguts en quant a l'impacte mediambiental, cal remarcar que tots els grups han de fer referències a la sortida realitzada.
A la quarta sessió, es completarà l'exposició a partir del que els grups van explicar la sessió anterior, es puntualitzarà i corregirà si cal la feina feta i es farà de manera que els alumnes es puguin autoavaluar. D'aquesta manera es potenciarà la implicació dels alumnes i la interrelació dins els grups i el conjunt de l'aula. El professor facilitarà material per a completar i ampliar coneixements i es dedicarà a assentar els coneixements bàsics amb els alumnes que ho necessitin.
Per tal d'avaluar fins a quin punt s'han consolidat els coneixements, a la darrera part de la sessió, els alumnes respondran un test aquest test es farà de la següent manera: se farà un test dividint els continguts pel nombre de components del grup, per avaluar amb preguntes diferents cada alumne les quals juntes formarien una nota comú de grup, és a dir s'avaluarà utilitzanat la coavaluació ( la qualificació individual afecta a tots els integrants dels grups).
MATERIAL NECESSARI
Per a la sessió d'introducció s'emprarn els mitjans audiovisuals i el recull de la noticia introductòria.
Per la sortida, anteriorment hauriem d'haver programat aquesta acivitat extraescolar amb la previa comunicació amb el personal que ens faria la visita a TIRME, el transport necessari, abonaments... El material que haurien de dur els alumnes hauria de ser material per prendre apunts.
Per a les sessions d'exposició, s'empraran els mitjans audiovisuals de que disposi l'aula (ordenador, projector, pissarra digital, ...) així com els materials-residus que els alumnes portin de casa per exposar els seus temes.
DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT
UNITAT DIDÀCTICA: “Desenvolupament sostenible: reciclatge” |
SESSIÓ NÚM.: 3 |
||
Continguts que es treballen en la sessió |
|||
Els conceptes que es treballaran en aquesta sessió seran comuns amb la resta de la unitat didàctica. Especialment es treballarà per cada un dels materials, quines són les seves característiques, com es recicla, quin és el seu procés de tractament, quina és la seva utilitat posterior, quines aplicacions té i quins són els beneficis obtinguts en quant a l'impacte mediambiental. A part, es treballarà principalment la realització d’una presentació en públic (la resta de companys) utilitzant els mitjans audiovisuals disponibles a l’aula (ordinador, projector…). Prèviament a aquesta presentació, els alumnes hauran hagut de cercar i sintetitzar l’ informació i preparar el material audiovisual de suport necessari. Al tractar-se d’una activitat en grup es treballa també la dinàmica grupal. I a més:
|
|||
Objectius d’aprenentatge que es treballen en la sessió (relacionar amb els de la UD) |
|||
Per les característiques de l’unitat didàctica, no es treballarà una sèrie d’objectius diferenciats a cada una de les sessions, si no que els objectius seran els mateixos a les set sessions previstes per desenvolupar l’ unitat. Aquest objectius son els següents:
|
|||
Estratègies metodològiques |
|||
En la primera sessió de l’ unitat didàctica s’hauran fet quatre grups (el més heterogenis possible) de 5-6 components i a cada un dels grups se li haurà assignat un material (Plàstic, Cartró i paper, Llaunes, Vidre). De forma diferida i treballant de forma cooperativa, hauran de cercar informació sobre el material corresponent, bàsicament: les seves característiques, com es recicla, quin és el seu procés de tractament, quina és la seva utilitat posterior, quines aplicacions té i quins són els beneficis obtinguts en quant a l'impacte mediambiental. Aquesta informació podrà ser ampliada amb la informació obtinguda de la visita al centre de reciclatge de Son Reus programada per la segona sessió. Amb tota aquesta informació hauran de preparar una exposició de 5 minuts sintetitzant el més important. Cada grup farà la seva presentació en aquesta tercera sessió utilitzant l’ordinador i el projector disponible al aula. La presentació la faran 2 membres del grup. Una vegada finalitzada cada una de les exposicions, el professor farà els aclariments necessaris o ampliarà la informació si cal. Després es farà un petit torn de preguntes. Cada grup haurà de fer com a mínim una pregunta. Cada una de les preguntes haurà de ser contestada per un membre diferent del grup i que no hagi fet la presentació. La darrera part de la sessió es dedicarà a fer un debat i a resoldre els dubtes dels alumnes. |
|||
Activitats d’aprenentatge |
Durada (min.) |
Adaptació de l’activitat per a alumnat amb NESE |
|
Plàstic: Exposició+Aclariments+Preguntes |
5+2+3 |
|
|
Cartró i paper: Exposició+Aclariments+Preguntes |
5+2+3 |
||
Llaunes: Exposició+Aclariments+Preguntes |
5+2+3 |
||
Vidre: Exposició+Aclariments+Preguntes |
5+2+3 |
||
Debat i dubtes |
10 |
||
Activitats d’avaluació |
|||
|
|||
Reflexió sobre la pràctica a l’aula - Valoració de la sessió |
|||
La participació de l’alumnat als torns de preguntes posteriors a les exposicions i al debat, on s’escoltarà els seus suggeriments i recomanacions, són elements que ajudaran a la millora i innovació de la pràctica docent. La transversalitat d’aquesta unitat exigeix una coordinació amb l’opinió dels professors d’altres assignatures i així una revisió i millora de la docència.
|